Ryan Holiday | Nadčasový produkt

K literatuře věnované osobnímu rozvoji mám rozporuplný vztah. Často mi připadá povrchní, vypočítavá nebo vyloženě hloupá. V případě, že se kniha všem těmto nelichotivým kategoriím vyhne, stejně přichází pochybnosti: jak autor může vědět, co pomůže k rozvoji mně konkrétně? Budou jeho rady a pozorování platné i pro mě?

nadcasovy-produkt-ryan-holiday-ekniha-w1600h2560 (1)

Všechny tyto otázky jsem řešila i při výběru této knihy, kterou v srpnu 2021 vydalo mladé a ambiciózní nakladatelství Audiolibrix. Vytvoření nadčasového produktu je cílem většiny lidí, ať už si to uvědomují, nebo ne. Může jít o knihu, film, song, výrobek nebo cokoliv jiného, co člověk vytváří. Lidé se zpravidla nechtějí spokojit s jednorázovým a prchavým úspěchem. Místo toho toužíme po tom, aby si náš výtvor udržel zájem publika nebo zákazníků co možná nejdéle, ideálně i dávno poté, co zemřeme. Nadčasovost, nesmrtelnost, setrvalý úspěch – sen, který jako by byl zapsaný hluboko v podstatě homo sapiens.

O autorovi Ryanu Holidayovi jsem na začátku nevěděla zhola nic. I proto jsem ocenila, že se v úvodu textu představil. Nepředpokládal, že ho všichni čtenáři budou znát, i když má na kontě několik bestsellerů. Řada čtenářů si totiž na začátku knihy z kategorie osobního rozvoje klade otázku proč bych tomuto člověku měl naslouchat a věřit? V případě Ryana Holidaye mluví v jeho prospěch zkušenosti s vytvářením a propagací řady dlouhodobých bestsellerů (nejen jeho vlastních). Na podobě knihy je hodně znát, že se Holiday mimo jiné živí také marketingem, ale o tom až dále. 

panáček 01 otazník

Na začátku celé cesty za představou nadčasového produktu je otázka, která není nikterak nová: jak může autor vytvořit něco, co bude úspěšné celá desetiletí nebo staletí? Špatná zpráva je, že na to neexistuje žádný návod a autor se ho ani nepokouší dát dohromady. Nečekejte tedy příručku, kde bude bod po bodu recept na dlouhodobě úspěšný produkt. Místo toho spíš očekávejte knihu, jež otevírá otázky a témata, která je nutné řešit, pokud se jako tvůrci nechceme spokojit s rychlými, ale pomíjivými zisky.

Koho chtějí bohové zničit, o tom nejdříve rozhlásí, že je nadějný.
(Cyril Connolly)

Holiday jako průvodce světem úspěšných tvůrců vlastně hraji roli detektiva. Snaží se na příkladech najít společné rysy těch autorů, podnikatelů nebo umělců, jimž se povedlo nadčasový projekt stvořit. Nejdříve se zabývá fází tvorby včetně přípravy. Co všechno je třeba promyslet, připravit a s čím by každý autor bažící po nadčasovosti měl počítat. Jaké otázky si musí klást v dané fázi tvorby, aby předešel neúspěchu? Některé věci se nečtou úplně snadno a je to naprosto pochopitelné, protože takový úspěch prostě stojí spoustu času, námahy, přípravy a nesnadných rozhodnutí. Spousta lidí není dnes ochotná pro úspěch něco obětovat. Rychlé výsledky ale nemívají dlouhého trvání.

panáček 03 přemýšlení

Část knihy zabývající se tvorbou je prošpikovaná citáty úspěšných tvůrců, které mě při čtení vždycky velmi baví (jsem citátový člověk, jedna z posedlostí, kterých se zatím nemůžu zbavit). Kromě citátů autor uvádí i dost příkladů, ať už z umění, nebo z byznysu (nebo z obojího, protože tyto oblasti do značné míry prorůstají jedna do druhé). Stejně tak jako při samotné tvorbě už bychom měli zohledňovat marketing.

I ti největší reklamní profíci připouštějí, že z dlouhodobé perspektivy
nezmůže veškerý marketing světa vůbec nic, pokud nemáte dobrý produkt.

Holiday otevírá spoustu otázek, které jsou naprosto běžné pro zkušeného marketéra, ale mnozí tvůrci si je vůbec nekladou a tím pohřbívají své dílo ještě před tím, než ho vypustí do světa. Zmiňuje egoismus některých začínajících spisovatelů, kteří ostentativně pohrdají marketingem, byznysem a dokonce i svým vlastním publikem. Brát marketing jako něco opovrženíhodného, co vedle vysokého a ušlechtilého umění nemá nárok na pozornost, je v dnešním světě nebezpečné a za sebe dodávám i krátkozraké. Podrobně se věnuje reklamě i možnostem dávat svůj produkt k dispozici zadarmo. Za jakých okolností to dává smysl, co tím získáme a pro jaké produkty to vůbec není vhodné?

Kreativní lidé se přirozeně pouštějí do spousty slepých uliček: generují
nápady, které se jim zdají dobré, ale nejsou. Průměrné myšlenky,
které v sobě skrývají zárodky mnohem lepších vizí.

panáček 04 nápad

Sice jsem zmiňovala, že kniha Nadčasový produkt není žádný návod plný receptů, přesto v něm čtenář najde rady a konkrétní kroky, které mu mohou pomoci v procesu. I kdyby se nakonec rozhodl některé rady ignorovat, rozhodně je cenné si je promyslet a vyzkoušet. Třeba metody, jak si otestovat nosnost svého nápadu/vize, jak zvolit správný způsob uvedení produktu na trh a vhodný okruh lidí, na který cílit – Mnoho tvůrců dělá tu chybu, že chtějí oslovit všechny. A v konečném důsledku neosloví nikoho. Před některými věcmi autor vyloženě varuje. Jednou z nich je spěch nebo nedočkavost. V jakékoliv tvorbě jde o nepřítele číslo jedna. Stejně tak demaskuje časté mýty – například „pohádku“ o spontánní tvorbě (kdy ze sebe autor ve chvíli nenadálé inspirace vysype celou knihu na jeden nádech).

Zdrojem inspirace je činorodost. Nesnažte se z práce vykroutit s výmluvou,
že si počkáte na inspiraci, a pak se do toho pustíte. Tudy cesta nevede.
(Robert Evans)

Hodně tvůrců řeší, jak poznat pravidla nebo hranice, které lze posouvat nebo vyloženě bořit, a které je dobré respektovat. Tato rozhodnutí patří mezi ta, jež za tvůrce nikdo nevyřeší. Existují volby, o nichž víme, že mohou projekt pohřbít. To ale nijak neulehčuje samotné rozhodování, protože i nejednat nebo držet se zpátky může být právě osudovou chybou. Přijmout náročnost celého procesu tvorby a možnost neúspěchu je však nutné pro to, aby to člověk mohl dělat. Neexistuje žádná bezpečná tvůrčí zóna, kde jednorožci roznášejí inspiraci nabodnutou na svých rozích a vám stačí jen natáhnout ruku a jednu si vzít.

panáček 06 břímě

Na knize je znát, že ji psal Američan především pro americké čtenářstvo. Některé věci, které mi byly naprosto jasné po prvním odstavci, byly opakovaně vysvětlovány ještě v dalších odstavcích. Z toho se dá vyvodit buď to, že se měla kniha rozrůst na větší počet stránek, nebo autor počítal s ne úplně bystrými čtenáři. Tohle převysvětlování je u některých autorů k nevydržení. Naštěstí to neplatí pro Holidaye.

Ryan-Holiday
Ryan Holiday – autor, marketér a podnikatel (Zdroj: https://ryanholiday.net/)

Kniha zůstává čtivým uvažováním nad procesem tvorby, nad distribucí a propagací, z něhož si každý tvůrčí člověk může něco vzít do vlastní praxe. Může čtenáři pomoci dělat smysluplné kroky a nezanedbat klíčová rozhodnutí. Pokud bych měla celou knihu shrnout do pár slov, pak by to byla tato: pokora, zodpovědnost, trpělivost.

Špatný text je skoro vždy milostný dopis,
který autor adresuje sám sobě.
(Toby Litt)

Ryan Holiday: Nadčasový produkt: Jak vytvořit a propagovat dílo trvalé hodnoty. Přel. Jana Zajícová, Audiolibrix, Praha, 2021, 228. 

Těším se na tvůj komentář! Sem s ním...

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑